Ga naar de inhoud

DE ZIJLIJN

Coproductie met DOX

10

De voetbalkantine is het territorium van de man. Dat is zo en dat blijft zo want dat is altijd al zo geweest. Een wereld vol geschreeuw, gejuich, slappe koffie in plastic bekertjes, meters bier, gehaktballen, Nederlandstalige hits, barkrukken en testosteron. Maar maak je borst maar nat, want hier komen de vrouwen. Alles gaat veranderen. Alles wordt anders. Niets blijft zoals het was.

En dat is niet gemakkelijk, want niks is lastiger dan veranderen. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat een verandering gemiddeld 66 dagen duurt, dus dan moeten we snel beginnen. Blinde vlekken, onterechte penalty’s, harde slidings, geklaag en gezeur en rode kaarten worden niet uit de weg gegaan. Het is namelijk hoog tijd voor een voorstelling met voetballende vrouwen!

Na BROEK UIT! en SCHOPPEN is er nu DE ZIJLIJN: een emancipatievoorstelling met 11 vrouwen. Oké, en 4 heel onbelangrijke mannen. Het belooft een spektakel te worden.

Credits

Geef een reactie!

"
"

    “Energieke danssecties worden afgewisseld met korte dialogen waarin genderissues op speelse wijze boven komen drijven. Organisch en met veel gevoel voor ritme wisselen tekst (soms ook unisono gesproken) en beweging zich af. Geweldig zijn de overgangen die choreograaf Melvin Fraenk en regisseur Judith Faas creëren en dat maakt van DE ZIJLIJN een spetterende performance.” “Knap verweeft de regie daarnaast verwijzingen naar de realiteit, zoals de ongewenste kus van voetbalbaas Rubiales en het faillissement van Vitesse, en zo is er ook genoeg te halen voor een volwassen publiek.”

    Theaterkrant, Moos van den Broek
    2024

    “Meesterlijk boort de voorstelling zo steeds nieuwe lagen aan.” “DE ZIJLIJN is een onvergetelijke ervaring die me terugbracht naar mijn jeugd ... Maar bijzonder is vooral hoe de battle tussen de seksen zichzelf overstijgt. Door een consequente focus op het begrip 'ruimte' wordt de deur ook opengezet naar andere zorgelijke, maatschappelijke issues van deze tijd.”

    Theaterkrant, Moos van den Broek
    2024

    “In De Zijlijn van BonteHond en DOX zetten regisseur Judith Faas en choreograaf Melvin Fraenk de strijd tussen de seksen in de voetbalkantine centraal.” “Het ijzersterke aan de voorstelling is dat het seksisme van de mannen zowel zo cartoonesk is dat het belachelijk wordt, als dat er in latere scènes wordt ingegaan op de achterliggende angsten van rolverandering en irrelevantie die erachter schuil gaan. De positie van de vrouwen wordt gedurende de voorstelling eveneens geleidelijk verdiept: waar ze eerst als een blok en vrijwel woordeloos voor rechtvaardigheid strijden, sluipen er steeds meer teksten in die gaan over de pijn, verdriet en woede van onderdrukking en onderwerping aan de mannelijke blik. Het leidt tot schitterende slotscènes waarin de teksten van de mannen en vrouwen door elkaar worden verweven en er zo ruimte voor gelijkwaardigheid ontstaat.”

    Marijn Lems
    2024

    “Faas en Fraenk hebben in hun samenwerking een prachtige balans tussen taal en beweging gevonden. Door de dans vooral door de vrouwen uit te laten voeren wordt er een interessante disbalans aangebracht, die vooral in de context van sportbeoefening goed werkt: we zien de mannen vooral lullen terwijl de vrouwen zich fysiek van hun sterkste kant laten zien.” “Het maakt De Zijlijn tot een van de opzwependste en slimste jeugdvoorstellingen die ik het afgelopen jaar heb mogen zien - en dat het in echte voetbalkantines plaatsvindt is de kers op de taart.”

    Marijn Lems
    2024

    “Theaterstuk 'DE ZIJLIJN' maakt op speelse, maar tegelijk indrukwekkende manier, vrouwenemancipatie bespreekbaar. Duidelijk wordt dat er nog altijd stappen te maken zijn.” “Met zang, dans en spel worden de 'volle tribunes' als vanzelf het stuk ingezogen. En of je wilt of niet, je voelt de frustratie van de meiden, hun pijn en - ook als de man - herken je de frustraties die ze voelen om iets te moeten opeisen wat ze eigenlijk helemaal niet op zouden hoeven te eisen.”

    Haarlems Dagblad, Frenk Klein Arfman
    2024

    “De kracht van DE ZIJLIJN zit 'm in het uitvergrote spel en de beeldende theatertaal. De poëtisch ingedikte tekst van Sanne Shuhmacher is nergens uitleggerig. De regie van Judith Faas geeft alle ruimte aan de choreografie van Melvin Fraenk.”

    De Groene Amsterdammer, Marijn van der Jagt
    2024

    “Het jongevrouwenelftal bruist van de opstandige energie in groepsformaties, maar ook in zachtere danssequenties die een vermoeide machteloosheid voelbaar maken.” “Indrukwekkend is hun scène over te strakke shirtjes die hun vrouwelijke vormen niet voldoende verstoppen. 'Ik geef aanleiding. Alleen maar omdat ik besta.'“

    De Groene Amsterdammer, Marijn van der Jagt
    2024

    “De voorstelling weerspiegelt ook het proces van emancipatie in de samenleving. "Er wordt gezegd dat er nog 158 jaar aan emancipatie in Nederland nodig is totdat het gelijk is. We staan slechts op plek 28 van geëmancipeerde samenlevingen in de wereld" “

    Haarlems Dagblad, Sam van Opbergen
    2024

    "Voetbalsters eisen hun plek op in energieke dansvoorstelling, waarna ze botsen met smoesjes verkopende mannen." "Het energieniveau is van begin tot eind hoog, maar dat stoort niet door de vlotte afwisseling van dans en spelscènes."

    Het Parool, Fritz de Jong
    2024

    "Met De Zijlijn voltooit regisseur Judith Faas een sterke voetbaltrilogie." "De samenwerking tussen Faas’ eigen gezelschap BonteHond (Almere) en Fraenks talentplatform DOX (Utrecht) resulteerde eerder in de productie Broek uit! (2016), over schaamte in de kleedkamer."

    Het Parool, Fritz de Jong
    2024

Ook te zien