Ga naar de inhoud

IK

14

“Als niemand kijkt, wat maakt het dan uit wat ik doe? Dan kan ik er net zo goed niet zijn.”

Allemaal zoeken we naar een manier om ons dagelijks bestaan zin te geven. Naar bevestiging van ons nut. Want stel je voor dat het uiteindelijk niets betekent. Dat we voor niks zo ons best hebben gedaan.

In een desolaat landschap zoekt een gezin naar het IK. Onder leiding van een onconventionele therapeut starten zij een individuele zoektocht om een hechter gezin te vormen. Want als je geen duidelijke IK bent, hoe kun je dan een sterke WIJ vormen?

Een moeder met een extreme pinda-allergie, een vader vuistdiep in zijn midlifecrisis, een narcistische tante en een vloggende puberdochter als product van dit alles. Allemaal zijn ze op zoek naar waarde. En op zoek naar een publiek. Want het moet natuurlijk wel gezien worden.

IK is een keiharde komedie over zingeving met melancholische muziek van REINDIER.

Credits
Concept En Regie René Geerlings
Tekst Eva Gouda
Video-ontwerp Karl Klomp
Dramaturgie Judith Faas
Regieassistentie Millie Lijbers
Techniek Klim Nelissen, Ramon Verhoeven, Jordi Wolswijk
Productie Sanne Priem, Floyd Koster, Kelsey Lampe
Kap En Grime Tessa Hornstra

Geef een reactie!

"
"

    Met een beeldende en fysieke speelstijl, omlijst door spannende visuals en theatrale elektropop van Reindier, speelt BonteHond in op de huidige beeldcultuur. De groteske en strakke dansstijl wordt afgewisseld met een hemeltergend gekwetst zwijgen. Een schreeuw om aandacht en de angst om afgewezen te worden - of niet eens te worden gezien.

    De Dagkrant Theaterfestival Boulevard
    2018

    Vooral de jongste generatie (lekker herkenbaar en grappig gespeeld door Ayla Satijn) weet zich geen raad, nu het vloggen online stokt en het leven daardoor in hun ogen verdampt: ‘Als m’n volgers niet weten hoe het met me gaat, weet ik het zelf ook niet.’ De volwassenen blijken eveneens verslaafd aan aandacht en behept met nogal wat stoornissen.

    De Volkskrant
    2018

    Ook het ironische IK van BonteHond neemt foute handel op de korrel. Op het ritme van de theatrale elektropop van REINDIER wordt daarin volop in identiteiten gehandeld. Onder het mom van gezinstherapie belanden twee ouders, hun ontspoorde dochter en nog een paar personages in een uithoek.

    De Volkskrant
    2018

    Over het exploderende narcisme van de mens in dit selfie-tijdperk is al veel inkt gevloeid, maar de regie van artistiek leider René Geerlings bij BonteHond maakt de omvang en de tragiek ervan heerlijk aanschouwelijk. IK fileert in een fris en geestig samenspel van tekst (Eva Gouda), visuals (Karl Klomp) en muziek (REINDIER) de huidige aandachtsverslaving en doet dat genadeloos, maar zonder met het vingertje te zwaaien.

    Theaterkrant
    2018

    Zowel de gelaagde tekst van Eva Gouda als het uitgebalanceerde spel – ergens tussen heerlijk vet en onverwachts kwetsbaar – zorgen ervoor dat we gaandeweg de mensen leren kennen die schuilen achter de window-dressing.

    Theaterkrant
    2018

    Het is serieuze stuff, en toch slaagt Geerlings er slim in om zijn tone of voice perfect af te stemmen op een puberend publiek: de liedjes en dansjes zijn cool, de visuals flitsend, het spel net genoeg over the top om te plezieren zonder te irriteren.

    Theaterkrant
    2018

Ook te zien