Ga naar de inhoud

Vadertje & Moedertje

6

Sla een willekeurige speelgoedfolder open en de wereld wordt je voorgeschoteld in roze en blauw, poppen en auto’s, meisjes en jongens. De één schijnt te dromen van stofzuigers en baby’s, de ander van vliegtuigen en boormachines. Zij veegt de vloer en poetst het koper, hij verkent als astronaut het universum. Het meisje is mooi en gehoorzaam, de jongen stoer en actief. En zo is het, zo wordt ons dat verteld, al jaren en jaren en jaren.

“Ik trek een jurk aan en speel moedertje.

Jij draagt een snor en bent vadertje.

En jij. Jij bent ons kind.

Maar wij zijn te arm om voor je te kunnen zorgen.

Dus sturen we je met wat oud brood het bos in.

Dan ben ik een pratende egel en dwing ik je te wachten op wat komen gaat.

En dan, dan begint ons avontuur.”

Waarom doen we de dingen “zus en zo” alleen maar omdat het lijkt alsof iedereen het “zus en zo” doet? Laten we alles wat we ooit bedacht hebben over elkaar in een grote

trommel stoppen, deze heel hard schudden en dan kijken wat er van overblijft. Alles moet anders. 

VADERTJE & MOEDERTJE gaat over sprookjes en hoe deze middeleeuwse verzinsels nu nog steeds onze moraal en onze rolverdeling bepalen.

TOURNEE: FEBRUARI – MEI 2019

Credits
Concept En Regie René Geerlings
Spel Michiel Blankwaardt, Tessa Jonge Poerink, Manon Nieuweboer, Reinier van Harten
Dramaturgie Judith Faas
Regieassistente Millie Lijbers
Kostuum En Decor Calle de Hoog
Lichtontwerp Remko van Wely
Decorbouw
Techniek Klim Nelissen, Chieljan van der Hoek
Productie Sanne Priem
"
"

    Een uur lang klopt alles. Vier acteurs, in de regie van René Geerlings, weten een wereld op te roepen waarin alles kan. Ze weten het jonge publiek in rap tempo van hevig ontroerd naar hikkend van de lach te brengen, van een staat vol van argwaan naar een van grote overgave. En dat allemaal door de kinderwereld te verbeelden; een wereld boordevol rollenspel waarin alles mogelijk is.

    Leeuwarder Courant
    2019

    Hilarisch zijn Michiel Blankwaardt en Tessa Jonge Poerink als schreeuwende, tongzoenende oma’s. Maar ook Manon Nieuwe boer schittert als wachtend kind en als (ja echt) kotsend Kwaad. Zanger Reinier van Harten weet binnen luttele seconden een bedachtzame sfeer op te roepen. Wat een gepassioneerd vakmanschap krijgen we hier te zien.

    Leeuwarder Courant
    2019

    Wat een geweldige productie is dit, en wat een top-jeugdtheater kent Nederland toch.

    Leeuwarder Courant
    2019

    En de boodschap, want die is niet over het hoofd te zien, mag er ook zijn: het hoeft niet zoals het hoort, een tikje of heel erg anders is ook goed, leuk, gezellig, grappig of mooi. Een belangrijke boodschap voor jonge mensen die zich soms genoodzaakt zien om het gedrag dat ze voorgeschoteld krijgen via anderen of sociale media klakkeloos te kopiëren.

    Leeuwarder Courant
    2019

    Toneelschrijver Sanne Schuhmacher en regisseur René Geerlings brengen Vadertje & Moedertje als excentrieke mix van brutaal kinderspel, alternatieve poppenhoek en anarchistisch sprookje.

    De Volkskrant
    2019

    De acteurs van BonteHond geven hilarisch vorm aan dit lekker opruiend omdenktheater.

    De Volkskrant
    2019

    We kijken naar een lieflijk dorpje met aangeharkt gras, kleurige speelhuisjes en hardplastic hondenhok. Van die kunststof exemplaren die je aantreft in speeltuinen en op gazon in gezinswijken. Braaf en burgerlijk. Maar dat blijft het niet lang tijdens de lekker opruiende jeugdtheatervoorstelling Vadertje & Moedertje van BonteHond.

    De Volkskrant
    2019

    “De makers van VADERTJE & MOEDERTJE gooien de kont tegen de kribbe en stellen alles wat ‘normaal’ is ter discussie: waarom is je moeder een vrouw en geen man? Je kunt ook een ‘moederman’ hebben, ‘als die maar van je houdt’. En een ‘vadervrouw’, als dat in jouw gezin toevallig zo uitkomt.’’

    Keuze van de Criticus - Theaterkrant
    2019

    ‘’BonteHond zet in deze zeer geestige voorstelling vraagtekens bij burgerlijke vanzelfsprekendheden. Mensen worden maar ongelukkig van al die normen en verplichtingen. Het is veel fijner die overboord te zetten.”

    Keuze van de Criticus - Theaterkrant
    2019

    “Regisseur en artistiek leider René Geerlings van BonteHond mag jeugdtheater graag gebruiken om vastgeroeste waarden en normen ter discussie stellen. Met Vadertje & Moedertje zet hij daarin een nieuwe, verfrissende stap.’’

    Keuze van de Criticus - Theaterkrant
    2019

Ook te zien