Welkom bij BonteHond. Wij maken het minst volwassen jeugdtheater van Nederland.
(Of juist het meest?)

René Geerlings

Voormalig Artistiek leider

René Geerlings studeerde in 1999 af aan de Mime Opleiding (de Theaterschool Amsterdam) en is sindsdien werkzaam als acteur en regisseur in zowel het jeugd- als volwassen theater. Zo was hij te zien in 'Voorstelling waarin hopelijk niets gebeurt' van MAAS en Jetse Batelaan (Gouden Krekel 2005), 'Martha Loves George' van Boogaerdt van der Schoot (2009) en 'De binnenkomst' van Sanne van Rijn en Magne van den Berg (mimeprijs nominatie 2010). Samen met Job Raaijmakers maakte en speelde hij 'Aap en Beer' (Gouden Krekel 2012) en 'Niet Huppelen!' (Zilveren Krekel 2014) bij STIP/BonteHond. Ook regisseerde hij 'Gezocht: konijn' bij Maas td die in 3 talen meer dan 500 keer gespeeld is. Inmiddels speelt 'Gezocht: Konijn' in het Turks, als coproductie met Festival Atta (Istanbul) in verschillende steden in Turkije.


Van november 2012 tot 2021 was René artistiek leider van BonteHond. Hij staat bekend om opmerkelijke en toegankelijke jeugdtheatervoorstellingen. Er valt veel te lachen om ernstige zaken en te huilen om onbelangrijk gedoe. Dat wat logisch lijkt draait hij graag om. Zijn eerste regie bij BonteHond, de festivalvoorstelling ASO (2014) werd bijzonder goed ontvangen door pers en publiek. Zijn 3e regie bij BonteHond, AaiPet, won in 2015 een Zilveren Krekel. In 2016 maakte hij de festivalvoorstelling LEUK voor De Parade en, samen met Job Raaijmakers, KLUCHT. Zijn muziektheatervoorstelling Know Me (2015), ging in seizoen 2016-2017 in reprise. AaiPet toerde sinds 2017 ook internationaal en was onder andere te zien in Turkije, India, Polen en Israël. Zijn muzikale festivalvoorstelling IK tourde in zomer 2018 langs de theaterfestivals met veel succes.


In 2013, bij aanvang van zijn artistiek leiderschap, sprak René de Staat van het jeugdtheater uit op het Theater Festival.

Per 1 januari 2021 is Geerlings artistiek directeur van Maas theater en dans in Rotterdam, waar hij Moniek Merkx opvolgde, die Maas artistiek leidt sinds de oprichting in 2013.


Contact


E-mailadres: rene@bontehond.net

René
Geerlings
Voormalig
Artistiek
leider
@BonteHond: @2Turven Blij met de 4 sterren van Het Parool voor 2,5+ voorstelling AaiPet van Rene Geerlings! http://t.co/hsjydsDnax
#BONTEHOND
@BonteHond: RT @CJPnl: @BonteHondAlmere Hele goede tip van jullie artistiek leider René Geerlings in onze #Tweetakt-tiplijst! https://t.co/LbckJmgSDU
#BONTEHOND
@BonteHond: Morgen is Rene Geerlings + andere theatermakers te gast bij debat over anders durven zijn #tweetakt #uitverkocht https://t.co/WLCCAZHl8M
#BONTEHOND
@joop kuyvenhoven-Y-: Jahoor Rene Geerlings de locatie voorstelling #ASO van #BonteHond uit 2014 werd vanavond werkelijkheid in het... https://t.co/qguYXZBFny
#BONTEHOND
@BonteHond: RT @VeyselYuce0: Op 23 mei geeft de NLse culturele attachés in Turkije samen met René Geerlings, Ellis Bartholomeus en Erik van Broekhuizen…
#BONTEHOND
@BonteHond: Omroep Friesland interviewt acteur Felix Schellekens en regisseur Rene Geerlings over IK: Over ik, mij en mijn ego.… https://t.co/V52C8k03QX
#BONTEHOND
@BonteHond: Vandaag maken we het nieuws bekend dat onze artistiek leider René Geerlings ons gaat verlaten... Gelukkig gaat hij… https://t.co/AcHo7tYiL8
#BONTEHOND
@Matthijs Nieuwburg: RT @BonteHondAlmere: Vandaag maken we het nieuws bekend dat onze artistiek leider René Geerlings ons gaat verlaten... Gelukkig gaat hij naa…
#BONTEHOND
@Omroep Almere Nieuws: René Geerlings van Theatergezelschap BonteHond vanaf 2021 artistiek directeur Maas theater en dans https://t.co/F3d233Joz8
#BONTEHOND
"Het is karikaturaal en vet aangezet en daarmee treft René Geerlings de juiste toon voor zijn publiek van 10-plussers. Met strakke choreografieën, hilarische persiflages en uitdagende bonkmuziek van William Bakker houdt hij ze bij de les en stelt hij en passant wezenlijke vragen." **** Joukje Akveld
het Parool over René Geerlings
juni 2014
"René Geerlings heeft het gefikst om een heuse iPad-voorstelling te maken in de vorm van klassiek variété. De speciale iPad-regie van Bram de Goeij werpt zijn vruchten af, alsook het alerte spel van de muzikale mannen met plagerige rolverdeling” ****
De Volkskrant over René Geerlings
apr 2015
"Regisseur René Geerlings brengt tragikomisch in beeld hoe het ene na het andere gefrustreerde personage de jongen fysiek en emotioneel belaagt".
Trouw over René Geerlings
sept 2015
"Maar echt opvallend is de voorstelling Leuk van jeugdtheatergezelschap BonteHond. Leuk is een infantiele show voor volwassen, een parodie op een festivalvoorstelling. Regisseur René Geerlings speelt een slim spelletje met zijn publiek door hapklare brokken plat entertainment ('allemaal meeklappen', een medley van jarennegentig-eurohouse, gekke kostuums) af te wisselen met duister-absurdistische erupties van geweld. Daarmee is Leuk, naast leuk, een quasi-vileine aanklacht tegen de hedendaagse vermaakcultuur, waarin het makkelijk vluchten is, als de dagelijkse realiteit enkel ellende biedt."
De Volkskrant over René Geerlings
juli 2016
"Erg knap: Rene Geerlings en z’n crew krijgen het voor elkaar ook deze voorstelling weer op een heel luchtige manier over anders zijn en over anders-dan-andere relaties te laten gaan. En in mijn zaal (nota bene De Kom, theater en kunstencentrum in Nieuwegein) hoorde ik ondanks het vele gezoen en gefrummel tussen man en vrouw, man en man, vrouw en vrouw en andere verrassende constellaties niet één keer een ‘ieeeuww’ maar vooral vele vormen van verbazing en gelach. Mijn dijen kregen het zwaar te verduren van alle kletsen erop. Zelden zo genoten."
Moon Saris over René Geerlings
okt 2016
"René Geerlings managed to create a true iPad show in the form of classic vaudeville. The special iPad direction of Bram de Goeij truly pays off as well as the alert performance of the musical men with teasing roles." ****
De Volkskrant over René Geerlings
apr 2015
"Gelukkig weet de eindregie van René Geerlings het zich telkens herhalende patroon van de tekst uiterst inventief in treffende beelden te vangen: acteurs met flowerpower pruiken of hertengeweien op het hoofd, afgewisseld met kolderiek strakke bewegingen en showoptredens."
Theaterkrant over René Geerlings
dec 2017
Slapstick vereist vooral een knappe timing. Job Raaijmakers en Maurits van den Berg zijn daar in regie van René Geerlings enorm bedreven in.
Annette Embrechts, De Volkskrant over René Geerlings
mrt 2018
Over het exploderende narcisme van de mens in dit selfie-tijdperk is al veel inkt gevloeid, maar de regie van artistiek leider René Geerlings bij BonteHond maakt de omvang en de tragiek ervan heerlijk aanschouwelijk. IK fileert in een fris en geestig samenspel van tekst (Eva Gouda), visuals (Karl Klomp) en muziek (REINDIER) de huidige aandachtsverslaving en doet dat genadeloos, maar zonder met het vingertje te zwaaien.
Theaterkrant over René Geerlings
juni 2018
Regisseur René Geerlings krijgt het voor elkaar zijn acteurs ieder twee personages door elkaar heen te laten spelen. De lompe Man van Steen (Maurits van den Berg) is een ander mens dan de helpdeskmedewerker die zich aan de telefoon moet laten uitkafferen. De onzichtbare verpleegster Sonja (Lisa Groothof) durft in haar leren pak overal op af te gaan. En Ron (Sacha Muller) voelt zich in zijn witte overall eenzaam en nutteloos, maar offert zich op in zijn rol als Koning.
Theaterkrant over René Geerlings
sept 2018
“Om de hilariteit van die woordeloze achtervolgingen is het regisseur René Geerlings in Pak 'm (3+) te doen.”
Annette Embrechts - Volkskrant over René Geerlings
jan 2019
“…net als in AaiPet, de vorige kleutervoorstelling voor de allerkleinsten van regisseur René Geerlings en Wim Conradi, is de timing van de spelers (Milan Boele van Hensbroek, Dionisio Matias en Linda Zijl) perfect en betrekken zij waar maar even kan de kinderen in hun doldwaze jacht op de microfoon.”
Henri Drost - Theaterkrant over René Geerlings
feb 2019
"Regisseur René Geerlings weet hoe hij de kleintjes kan boeien (en niet alleen die)."
Hans Smit - Het Parool over René Geerlings
feb 2019
“Regisseur en artistiek leider René Geerlings van BonteHond mag jeugdtheater graag gebruiken om vastgeroeste waarden en normen ter discussie stellen. Met Vadertje & Moedertje zet hij daarin een nieuwe, verfrissende stap.’’
Keuze van de Criticus - Theaterkrant over René Geerlings
mrt 2019
Een uur lang klopt alles. Vier acteurs, in de regie van René Geerlings, weten een wereld op te roepen waarin alles kan. Ze weten het jonge publiek in rap tempo van hevig ontroerd naar hikkend van de lach te brengen, van een staat vol van argwaan naar een van grote overgave. En dat allemaal door de kinderwereld te verbeelden; een wereld boordevol rollenspel waarin alles mogelijk is.
Leeuwarder Courant over René Geerlings
apr 2019
Toneelschrijver Sanne Schuhmacher en regisseur René Geerlings brengen Vadertje & Moedertje als excentrieke mix van brutaal kinderspel, alternatieve poppenhoek en anarchistisch sprookje.
De Volkskrant over René Geerlings
apr 2019
“Schrijfster Moniek Merkx en regisseur René Geerlings maakten een sprankelende grote zaalvoorstelling vol heksen, humor, sprookjesbeelden en woordgrappen over de prestatiedruk in het onderwijs."
Trouw over René Geerlings
jan 2020
Geen I.D.
We Are Big Boys
Ruigland Of Theater In Het Wild
Schat­graven
Cowboys Huilen Niet
Laden